Dlaczego warto ćwiczyć małe rączki? Kącik dla Rodziców/Rady, porady, ciekawostki
Dlaczego warto ćwiczyć małe rączki?
Grafomotoryka (lokomocja mała) to sprawność manualna rąk przejawiająca się właściwą precyzją ruchów dłoni i palców oraz odpowiednim tempem wykonywanych czynności.
Wykonywanie przez dzieci w wieku przedszkolnym różnorodnych ćwiczeń grafomotorycznych ma szczególne znaczenie, gdyż znacząco ułatwia przyszły proces nauki pisania. Proces ten wymaga prawidłowej koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz precyzji ruchów. Funkcje te mogą się rozwijać właśnie dzięki odpowiednim ćwiczeniom grafomotorycznym, które oddziałując na wszystkie zmysły dziecka przyczyniają się do postępu w następujących obszarach:
- małej motoryki (palce i dłonie),
- koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- orientacji w schemacie ciała oraz orientacji przestrzennej,
- doskonalenia poziomu graficznego pisma i rysunków,
- prawidłowego posługiwania się narzędziami pisarskimi,
- rozbudzania motywacji do nauki.
Z powyższych względów ćwiczenia te są również niezbędne dzieciom z różnorodnymi zaburzeniami, m.in. zbyt dużym bądź małym napięciem mięśniowym czy osobom z grupy ryzyka dysleksji.
Przy wykonywaniu różnorodnych zadań i ćwiczeń niezwykle ważne jest uczenie dzieci prawidłowego chwytu pisarskiego, kierunku pisania oraz postawy. Gdy dziecko zaczyna pierwszą klasę szkoły podstawowej, prawidłowy chwyt musi już być ustalony. W przeciwnym wypadku rodzić to może trudności: kanciaste litery, nieczytelne pismo, wolne tempo pisania.
Ćwiczeń grafomotorycznych jest mnóstwo, są bardzo różnorodne, inspirujące budzące zainteresowanie oraz ciekawość dzieci. Z pewnością każdy rodzic znajdzie odpowiednią zabawę dla swojego dziecka, aby mogło czerpać z niej jak najwięcej korzyści. Proponowanie ćwiczenia i zabawy to także okazja do tego, aby być przy dziecku, rozmawiać z nim, towarzyszyć mu we wszelkich poczynaniach, wzmacniać poczucie własnej wartości, wzmacniać relacje i tworzyć silną więź emocjonalną.
Ogólny rozwój fizyczny dziecka ma ogromny wpływ na małą motorykę, dlatego dzieci powinny mieć sposobność, aby:
- jeździć na rowerze, hulajnodze, rolkach,
- grać w gumę,
- skakać na skakance,
- grać w gry zespołowe,
- biegać, wspinać się, czołgać, pokonywać tory przeszkód.
Korzystając z tych propozycji możemy być pewni, że dziecko nie tylko nie będzie miało bądź przezwycięży trudności z związane z nauką pisania, ale będzie pewne siebie i swoich umiejętności.
Propozycje ćwiczeń grafomotorycznych:
- Nawlekanie koralików,
- Gra w ringo, bierki, pchełki, dwa ognie,
- Origami,
- Łączenie kropek,
- Nawijanie sznurka,
- Przyszywanie guzików,
- Przewlekanie sznurowadeł,
- Przypinanie klamerek,
- Układanie puzzli,
- Majsterkowanie,
- Rzucanie i łapanie piłki,
- Toczenie piłki do celu,
- Przerzucanie woreczka z lewej do prawej ręki,
- Budowanie z klocków,
- Wydzieranki z papieru,
- Lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej, ciasta,
- Wycinanie nożyczkami,
- Rysowanie szlaczków,
- Rysowanie po śladach,
- Kolorowanie rysunków,
- Odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem,
- Malowanie farbami,
- Rysowanie różnorodnymi przyborami plastycznymi (kredką, węglem, ołówkiem),
- Obrysowywanie przedmiotów,
- Dyktanda graficzne,
- Rzucanie do celu,
- Ćwiczenia ruchowe (krążenia ramion, naśladowanie lotu ptaków, wykonywanie ruchów ramionami jak przy pływaniu, krążenie i wymachy dłoni, spacer palcami po stole, naśladowanie gry na pianinie).